close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בדידות בעולם הטכנולוגי

הרב ד"ר זאב קרומביח חשוון, תשעח28/10/2017

אפשר היה לצפות שההתפתחות העצומה של התקשורת האלקטרונית תגרום לאנשים להרגיש הרבה יותר מחוברים. לפועל, הבדידות נהייתה המחלה של הדור שלנו

תגיות:
אחד הדברים שנשים, וגברים, כנראה חולמים עליו הוא שפע ביחסים הזוגיים והמשפחתיים. עבור רוב רובם של האנשים, ובמיוחד אצל נשים, יחסים אישיים עם המשפחה תופסים מקום מרכזי מאד בחיים. יחסים אישים טובים מעשירים מאד את חיינו. כאשר יש לנו יחסים אישיים טובים עם בני משפחתנו וחברים אנו הרבה יותר מרוצים מהחיים, ויש לנו יכולת רבה יותר להתמודד עם קשיי החיים.
כדי שיחסים אישיים יהיו טובים ומספקים הם צריכים להיות מבוססים על אוטנטיות, פתיחות, אינטימיות-ריגשית, כנות ונוכחות. דגש מיוחד מושם על הנוכחות. כשאני משוחחת עם בעלי או עם הילדים שלי, האם אני "נמצאת" כאן ועכשיו, או שאני ״כאן" רק בגופי, ואילו במחשבתי אני במקומות אחרים? כולנו מכירים את התופעה של גברים נשים או בני נוער שיושבים ביחד, אולם כולם עסוקים במסכים שלפניהם במקום באדם שיושב מולם. (בקשר לכך הונהג לאחרונה מנהג יפה במפגשים במסעדה. בתחילת הסעודה כל המשתתפים שמים את הטלפונים שלהם במרכז השולחן, והראשון שלא מתאפק ולוקח חזרה את הטלפון שלו, משלם את הארוחה של כולם…).
התמכרות לטכנולוגיה נובעת מתחושות של ריקנות שעמום ובדידות, והתוצאה שלה היא רק עוד יותר ריקנות, עוד יותר שעמום, ועוד יותר בדידות. כאשר אנו בוהים במסך שלפנינו ומחפשים פנטזיות בעולם האין סופי של האינטרנט, אנו שוכחים שכל העולם המדהים המרתק והמושך הזה הוא עולם ווירטואלי בלבד. שום פנטזיה ווירטואלית לא באמת יכולה להעשיר את החיים שלנו. כל הדברים המקסימים שאנו רואים באינטרנט, בתים, מכוניות, אנשים, רהיטים, וכד' רק יוצרים אצלנו ציפיות לא ראליות, וגורמים לנו לאבד את העניין בחיי היום יום שלנו, שנראים פתאום כל כך עלובים ודלים. ככל שאנו נסחפים יותר לתוך הפנטזיה באינטרנט, כך יותר ויותר קשה לנו להכיל את מציאות חיינו.

אפשר היה לצפות שההתפתחות העצומה של התקשורת האלקטרונית תגרום לאנשים להרגיש הרבה יותר מחוברים. לפועל, הבדידות נהייתה המחלה של הדור שלנו. יש אנשי מקצוע שמגדירים את הבדידות כ"מגפה" של הדור שלנו. כיוון שאנשים מרגישים כל כך בודדים, הם מחפשים תחליף טכנולוגי לקשר האנושי שכל כך חסר להם, ותחליף טכנולוגי לריקנות שהם חשים בחייהם. ההתפתחות האדירה של ה"מדיה החברתית" מעידה על הצורך הנואש שנוצר בקשר עם אנשים, ובהכרה מצד אנשים. מחקרים רבים מצאו שמכורים לטכנולוגיה חשים תחושת בדידות הרבה יותר גבוהה מהממוצע, ושתחושת בדידות הזו רק החריפה כתוצאה מההתמכרות שלהם.

אחד הדברים הממכרים במדיה חברתית הוא כפתור ה"לייק". הכפתור הקטן הזה משמש עבור אנשים רבים מענה לצורך בהכרה על ידי אנשים אחרים. מסתבר שכולנו לא ממש בטוחים עד כמה אנו באמת ראויים לאהבה, ועד כמה אנו באמת ראויים להערכה. כפתור ה"לייק" מעניק לנו את האשליה שאנשים אחרים מעריכים אותנו. הכפתור הזה מציג לנו את ההערכה שאנו זוכים לה בצורה מספרית ברורה: כמה "לייקים" קיבלנו. אנו מעלים משהו לאינטרנט, ואז אנו בודקים פעם אחר פעם כמה אנשים מעריכים את מה שכתבנו.
מחקרים מראים שתחושת הבדידות עלולה לגרום לא רק לבעיות נפשיות, אלא גם לבעיות רפואיות. בסקירה נרחבת שנעשתה לאחרונה, נבחנו 218 מחקרים שונים שנערכו בנושא הבדידות ובהם השתתפו כ 4 מיליון נבדקים שונים. הממצא המזעזע שעלה מכל המחקרים האלו היה, שאנשים בודדים נמצאו בסיכון גבוה ב 50 אחוזים למוות מוקדם, בהשוואה לאנשים שלא הרגישו בודדים. אם אנו רוצים להיות בריאים, פיסית ונפשית, חשוב שנלמד לפתח יחסים אישיים אמיתיים כנים אוטנטיים ובעלי אינטימיים רגשית, ולא נסתפק בתחליף המזויף של "המדיה החברתית".

נאחל לכול משתתפות הכנס שפע של יחסים מלאים ועשירים עם כל בני משפחותיהן ושאר חברותיהן.

להערות: [email protected]

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה